مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

سندروم دمای ویلسون بیماری بوده که توسط دمای پایین بدن تشخیص داده می‌شود. در این مقاله، شما علل، علائم و روش‌های درمان دمای ویلسون یا سندروم تیروئید ویلسون را در خواهید یافت.
دمای نرمال بدن 37 درجه یا 6/98 درجه فارنهایت می‌باشد. حتی چند درجه افزایش یا کاهش دما می‌تواند باعث بروز برخی اختلالات گردد. برای مثال، هنگامی‌که دما افزایش می‌یابد، ما مبتلا به تب خواهیم شد که این شرایط می‌تواند علامتی از یک بیماری عفونی باشد. به طور مشابه، دمای پایین بدن نیز باعث بروز نگرانی در رابطه با ایجاد اختلالات یا بیماری‌ها می‌گردد. اعتقاد بر این است که سندروم دمای ویلسون بیماری بوده که به دلیل دمای پایین بدن ایجاد می‌شود. با این حال، بحث گسترده‌ای در رابطه با علل ایجاد این سندروم وجود دارد. ضروری است که توجه داشته باشید که سندروم ویلسون با بیماری ویلسون اشتباه گرفته نشود. بیماری ویلسون یک اختلال نادر ژنتیکی بوده که مرتبط با متابولیسم مس بوده و با سندروم تیروئید ویلسون متفاوت می‌باشد.

بررسی سندروم دمای ویلسون

جالب توجه است که، سندروم ویلسوم یکی از بحث برانگیزترین بیماری‌هایی بوده که تاکنون بشر شناخته است. بر اساس نظرات دکتر ویلسون که این بیماری را تشخیص داده، این اختلال توسط مجموعه‌ای از علائم غیر اختصاصی مشخص می‌شود. این نوع سندروم توسط دمای پایین بدن، متابولیسم آهسته‌تر و همچنین اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید ایجاد می‌شود. به واسطه‌ی اختلال در غده‌ی تیروئید تبدیل T3 و T4 رخ نمی‌دهد. این اختلال با وجود آزمایشات تیروئید نرمال رخ می‌دهد. همراه با این علائم، علائم دیگری مانند کمبود خفیف هورمون تیروئید یا کم کاری تیروئید، افسردگی، سردرد، ریزش مو، خستگی، میل پایین جنسی، کاهش حافظه و افزایش سریع وزن بدن نیز ممکن است مشاهده شود. برخی دیگر از علائم این بیماری شامل بی‌خوابی، کج خلقی، آسم، آکنه و سرخ شدن بدن می‌باشد.
دکتر ویلسون ادعا می‌کند که کمبود هورمون تیروئید علائمی مشابه با سندروم ویلسون دارد. برخی شرایط خاص مانند استرس و بیماری می‌تواند باعث بروز اختلال در غده ی تیروئید شود که این موضوع منجر به مختل شدن عملکرد این غده و کاهش دمای بدن می‌گردد. با این‌حال، علت دقیق بروز این بیماری هنوز ناشناخته می‌باشد و داده‌های علمی به منظور اثبات این نظریه وجود ندارد. ادعا می‌شود که این اختلال به علت استرس تشدید می‌شود. از سوی دیگر، هیچ آزمایشاتی وجود ندارد که بتواند به تشخیص این بیماری کمک کند. احتمالا علائم بسیار بیشتری نیز وجود دارد که می‌تواند مرتبط با بیماری سندروم ویلسون باشد. انجمن تیروئید آمریکا نیز اعلام کرد که علائم، نظریه‌ها و اطلاعات در رابطه با این بیماری نامشخص می‌باشد.

درمان

بر اساس نظرات دکتر ویلسون فردی که به طور مکرر از دمای پایین بدن رنج می‌برد، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد، اما زمانی‌که آزمایشات تیروئید مثبت باشد نیز ممکن است فرد به این بیماری دچار شده باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. پزشکان طب سنتی قادر به تشخیص این بیماری با ارزیابی علائم و آنالیز سابقه‌ی پزشکی بیمار هستند. دکتر ویلسون پیشنهاد داد که افزایش دوز T3 می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. به فردی که در معرض این بیماری قرار دارد، توصیه می‌شود که به منظور پیشگیری از تشدید این علائم از استرس دوری کند. با این‌حال، چندین ادعا وجود دارد که بیان می‌کند دوز بالای T3 می‌تواند مضر باشد. به طور مشابه، انجمن تیروئید آمریکا نیز ادعا می کند که دوز درمانی پیشنهادی هیچ گونه نتیجه‌ی بهتری را نسبت به روش‌های درمان سنتی برای کاهش سطوح تیروئید ارائه نمی‌دهد.
در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که هیچ آزمایشی نمی‌تواند وجود سندروم دمای ویلسون را به اثبات برساند. به طور مشابه، هیچ گونه شواهدی نیز به منظور اثبات اثربخشی روش‌های درمانی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، عاقلانه است که در صورتی‌که در معرض هر کدام از این علائم و نشانه‌های ذکر شده قرار گرفتید، بلافاصله با پزشک مشورت کند.